Powrót do Czterocylindrowych Korzeni

Choć decyzja o zastąpieniu szóstek "pospolitą" czwórką wzbudziła kontrowersje wśród purystów, prawda jest taka, że czterocylindrowe silniki mają w historii Porsche równie zaszczytne miejsce co ich większe odpowiedniki. Współczesne Porsche 718 Boxster i Cayman z czterocylindrowymi silnikami są powrotem do korzeni marki, wyrażając esencję sportowego ducha Porsche oraz nawiązując do legendarnej przeszłości.
Od legendarnych wyścigowych modeli z lat 50., przez serię transaxle z lat 70. i 80., aż po współczesne turbodoładowane jednostki - czterocylindrowe silniki zawsze stanowiły ważny element DNA tej legendy motoryzacji.

Historia Czterocylindrowych Porsche

Tradycja czterocylindrowych silników w Porsche sięga samych początków marki i pierwszego produkcyjnego modelu - 356. Ten historyczny samochód, produkowany w latach 1948-1965, wyposażony był w czterocylindrowy silnik typu bokser, chłodzony powietrzem i umieszczony z tyłu.

Źródło: Porsche

Historia samochodów Porsche z centralnie umieszczonym silnikiem sięga 1953 roku, kiedy powstał model 550 Spyder, który zaskoczył świat swoimi osiągami na torach wyścigowych. Jego bezpośrednim następcą był właśnie model 718, który zadebiutował w wyścigu Le Mans w 1957 roku. Oryginalne Porsche 718 było rozwinięciem modelu 550 Spyder i szybko zasłużyło na miano legendy.

Źródło: Newsroom Porsche
Źródło: Newsroom Porsche
Źródło: Newsroom Porsche

Model 718 wykorzystywał czterocylindrowy silnik o pojemności zaledwie 1,498 cm3, a cały samochód ważył tylko 570 kg. Dzięki tej kombinacji niskiej masy i zaskakująco wydajnego silnika, 718 osiągało prędkości dochodzące do 260 km/h, co w tamtych czasach było nie lada wyczynem.

718 RSK z czterocylindrowym silnikiem zwyciężył w 1958 roku w wyścigu Le Mans w swojej klasie. Ten niepozorny, ale niezwykle skuteczny samochód zapisał się w historii motorsportu, zdobywając liczne zwycięstwa.

Źródło: Auto Motor Sport

Po sukcesach modeli wyścigowych, w latach 70. i 80. Porsche przeszło przez erę tzw. transaxle, wprowadzając na rynek serię modeli z czterocylindrowymi silnikami umieszczonymi z przodu – 924, 944 i 968. Te samochody, choć często pomijane przez entuzjastów skupiających się wyłącznie na modelach 911, odegrały ważną rolę w historii marki, wprowadzając innowacyjne rozwiązania techniczne i pomagając firmie przetrwać trudne gospodarczo czasy.

Nowoczesne Porsche 718: Powrót do Korzeni

Po dwudziestu latach przerwy, w 2016 roku Porsche zdecydowało się na odważny krok – powrót do czterocylindrowych silników w swoich sportowych modelach. Nowa linia 718, obejmująca modele Boxster i Cayman, została zaprojektowana z myślą o kontynuacji legendarnej tradycji wyścigowej.

Źródło: Newsroom Porsche

Decyzja o nazwaniu nowych modeli 718 nie była przypadkowa. Nawiązywała bezpośrednio do legendarnego samochodu wyścigowego z lat 50., podkreślając ciągłość sportowej tradycji marki. Było to również strategiczne posunięcie marketingowe – historyczna, kultowa nazwa miała być kartą przetargową w obliczu kontrowersyjnej decyzji o zmniejszeniu liczby cylindrów.

Nowe silniki w 718 to nie zwykłe czterocylindrowe jednostki. To płaskie silniki typu bokser, zaprojektowane przez Porsche specjalnie dla tej linii modelowej. Bazowy, 2-litrowy silnik w 718 osiąga 300 KM przy 6500 obr./min i 380 Nm momentu obrotowego dostępnego w szerokim zakresie 1950-4500 obr./min.

Wersja S otrzymała silnik o pojemności większej o około 0,5 litra (2.5l) i turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Przekłada się to na moc 350 KM i moment obrotowy 420 Nm, osiągane w tych samych zakresach obrotów co w wersji 2.0. Wersja GTS rozwija moc 365 KM.

Powody Powrotu do Czterocylindrowych Silników

Porsche zdecydowało się na silniki czterocylindrowe w modelu 718, zamiast sześciocylindrowych jak w 981, z kilku istotnych powodów. Przede wszystkim chodziło o emisje - przejście na silniki czterocylindrowe pozwoliło Porsche na zmniejszenie emisji i poprawę efektywności paliwowej, co było wymagane przez coraz bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące ochrony środowiska.

Źródło: Porsche

Drugim kluczowym czynnikiem była wydajność i aspekty ekonomiczne. Silniki czterocylindrowe są tańsze w produkcji i zapewniają więcej mocy oraz momentu obrotowego dzięki turbodoładowaniu. Mniejsze koszty produkcji pozwalają na utrzymanie konkurencyjnych cen w segmencie.

Nie bez znaczenia był także aspekt globalnej strategii marki. Silniki czterocylindrowe pozwoliły Porsche na korzystanie z korzystnych przepisów podatkowych m. in. w Chinach – ogromnym, szybko rozwijającym się rynku. Samochody z silnikami o większej pojemności są obłożone wysokimi podatkami, co znacząco wpływa na ich cenę końcową.

Decyzja ta spotkała się z krytyką ze strony wielu fanów marki, którzy tęsknili za charakterystycznym dźwiękiem silników sześciocylindrowych. Dla purystów marki Porsche taka zmiana była trudna do zaakceptowania, gdyż uważali, że prawdziwe Porsche powinno mieć co najmniej sześć cylindrów. Głównym zarzutem wobec nowych silników była właśnie zmiana charakterystyki dźwięku, porównywana do brzmienia silników Subaru. Czterocylindrowe jednostki Porsche nie generują tej samej, charakterystycznej symfonii, co ich sześciocylindrowe poprzedniczki, co dla wielu entuzjastów stanowi istotny element doświadczenia z jazdy Porsche.

Mimo zastosowania turbosprężarki o zmiennej geometrii, nowe jednostki nie oferowały tej samej natychmiastowej odpowiedzi na gaz co wolnossące silniki. Z drugiej strony, czterocylindrowe silniki mają też swoje zalety – mniejsza masa silnika pozytywnie wpływa na zwrotność pojazdu, a wyższy moment obrotowy dostępny w niższych zakresach obrotów przekłada się na lepszą elastyczność jazdy w codziennych warunkach.

Tradycja i Przyszłość

Decyzja o powrocie do czterocylindrowych silników w linii 718 jest nie tylko podyktowana wyłącznie względami ekonomicznymi czy ekologicznymi, ale też podróżą do korzeni marki i nawiązanie do jej bogatej historii wyścigowej. Pierwsze sportowe samochody Porsche, w tym legendarny 550 Spyder i 718, podobnie jak współczesne 718, były znane z lekkości, zwinności i zaskakująco dobrych osiągów. Stanowi to esencję Porsche – lekkich i zwinnych samochodów sportowych.

Współczesne 718 Boxster i Cayman stanowią pomost pomiędzy bogatą tradycją, a przyszłością marki. Jeśli ktoś ma wątpliwości, czy czterocylindrowe Porsche może być prawdziwym Porsche, wystarczy spojrzeć na historię marki, która jasno pokazuje, że to właśnie z takimi silnikami Porsche odnosiło jedne z największych sukcesów.

Choć przyszłość motoryzacji wydaje się należeć do napędów elektrycznych, dziedzictwo Porsche 718 z pewnością będzie kontynuowane. Marka z Zuffenhausen zawsze potrafiła adaptować się do zmieniających się czasów, jednocześnie zachowując swoją unikatową tożsamość. Niezależnie od tego, jakie wyzwania przyniesie przyszłość, można być pewnym, że Porsche 718 pozostanie symbolem sportowej jazdy kontynuując legendę, która rozpoczęła się ponad 60 lat temu na torach wyścigowych całego świata.

Źródła: Newsroom Porsche (zdjęcie, thumbnail)